22 ian. 2012

Prejudecati

Uitandu-ma in jurul meu am observat ca toti avem prejudecati: unii uram tiganii, altii evreii, altii americanii etc. Dar faptul ca toti avem prejudecati nu trebuie sa ne faca sa credem ca nu este o problema. Nu pot sa condamn pe nimeni ca are prejudecati atata timp cat si eu am prejudecatiile mele, dar nici nu pot sa nu realizez ca este o problema destul de grava. Dar realizarea faptului ca ai o problema este primul pas spre a indrepta problema. Asa ca ar fi bine ca toti sa "pierdem" putin timp analizandu-ne, sa ne descoperim prejudecatile si sa incercam sa le indreptam. Prejudecatiile ne pot ingusta mintea si s-ar putea sa pierdem lucruri interesante. Cel mai bine este sa dai o sansa la tot si sa nu spui niciodata ca nu-ti place ceva fara sa fi incercat. Nu poti spune despre o carte ca e proasta fara sa o citesti, nu poti spune despre o persoana ca e urata fara sa o fi vazut macar o data, asa ca hai sa incercam sa fim mai deschisi si sa nu ne mai lasam condusi de prejudecati.

3 comentarii:

  1. Întreaga noastră viață este măcinată de prejudecăți, de cele mai multe ori fiindcă suntem crescuți cu ele din primele clipe de viață. Dacă stau să mă gândesc, aceste prejudecăți ne acoperă urechile sufletului, iar astfel nu mai putem auzi acea voce din noi care ne spune ce e bine și ce e rău. Ajungem să fim un știe-tot surd și orb care căută ceva, în întuneric. Citind ce ai scris îmi readuc aminte de prejudecățile mele, și îmi dau seama că le-am adunat, puțin câte puțin, în timp. Îmi dau seama că sunt multe, și că mă fac să îmi complic viața, de multe ori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum ca am constientizat trebuie sa facem pasul urmator: sa scapam de ele.

      Ștergere
  2. Poate ca prejudecatile nu sunt totusi decat un mecanism, un instrument, si depinde doar de noi atunci cand le folosim daca sunt un instrument bun sau rau? Numesc prejudecata acea convingere interiorizata/experienta anterioara care ne eficientizeaza deciziile din viata de zi cu zi. In acest context, o prejudecata pentru mine este faptul ca sunt obisnuit/convins sa folosesc pentru o problema dintr-un domeniu in anumite conditii particulare un anumit limbaj de programare - deoarece aprioricul si experientele anterioare ma indeamna. As putea sa o iau si de la Adam si Eva si sa pun sub indoiala de fiecare data aceasta prejudecata, dar e posibil ca in 90% din cazuri
    sa nu fie eficient. Totusi, fiindca suntem oameni - suntem supusi greselii, si o sa fie si acele 10% cazuri in care trebuie sa gandim out-of-the-box :D Altfel, sunt de acord ca "prejudecatile" definite ca opinii pe care le primim de a gata, fara a le examina si a le critica, doar ne saracesc viata.

    RăspundețiȘtergere